Vakantie voor ons brein

In het kader van persoonlijke effectiviteit had ik het met mijn 12 trainingsdeelnemers over hun tijdsindeling. Hoe je de ‘Big Rocks’ zoals Stephen Covey dit noemt -je belangrijke waarden of prioriteiten in je leven- de nodige aandacht geeft. Nou, aandacht richten is geen sinecure vandaag de dag. Prikkels alom die schreeuwen om jouw attentie. Overal bleepjes van inkomende berichten in je hoofd, ook al zet je het geluid uit. Je voelt de druk van een groeiende stapel netwerkvrienden of collega’s die je aandacht vragen, via tweets, mails, posts, updates…ons brein maakt overuren, dat is een ding wat zeker is. En net als fysiek paal en perk stellen aan inspanning door vaste werktijden of ploegendienst in de 20e eeuw, hebben we nu mentale grenzen nodig om ons brein in conditie te hebben en te houden.

Neurowetenschapper David Rock geeft ons een aantal mentale conditietrainingstips
– Shut down: letterlijk rusttijd voor je brein organiseren, geen prikkels van buiten af opdat je op een dieper nivo zaken kunt doordenken en zo je beste ideeen of oplossingen voor knagende problemen kunnen blijven ontstaan. Uurtjes vrij
– Breaks: niet een vakantie van twee weken waarin je nog steeds achter je laptop zit. Echt even eruit, zonder social media om je heen die je af kunnen leiden. Liever een weekend zonder die bleeps -veel heilzamer voor onze hersenen- dan twee weken met af en aan van laptops, telefoons etc.
– Focus: tijd blokkeren om ergens ongestoord aan te kunnen werken. Zo bedacht een deelneemster als experiment voor de komende weken om uit de kantoortuin te gaan en zich drie keer in de week 2 uur per dag in een kamer op te sluiten. Deur dicht.
– Verbinden net anderen: we hebben connectie met andere mensen nodig voor ons welzijn, het voedt onze emotionele huishouding.
– Speeltijd: met echt andere dingen bezig zijn brengt nieuwe verbindingen in onze hersenen tot stand.

Zelf sta ik voor de uitdaging om het jongleren met berichten op Facebook, Twitter, Linkedin en mail onder de knie te krijgen. Net genoeg te regisseren dat het mij en anderen helpt in psychologische voeding, en niet tot een juk verwordt. Benieuwd naar jullie ervaringen, hoe gaat het jongleren en vakantie voor je brein jou af?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>