Je draait om en met de patient: PKI in de zorg

Het eerste wat opvalt bij de specialist in het UMC Utrecht is -hoe simpel het ook klinkt maar hoe anders het vaak gedaan wordt- dat ze in gesprek gaat met mijn moeder van 76 jaar. En niet met mij over mijn moeder dus, wat we meerdere malen hebben meegemaakt in het regionale ziekenhuis waar we vandaan komen. De patient serieus nemen en haar verhaal laten doen lijkt me een essentiele stap in patient-centraal werken. De specialiste luistert aandachtig, moedigt aan, vraagt door en is heel emphatisch en hartelijk. Daarnaast legt ze uitgebreid uit wat mijn moeder te wachten staat deze ochtend, een serie onderzoeken om nader te kunnen bepalen wat het behandelplan gaat zijn voor haar kanker. En dat ze dat samen met haar collega’s gaat bekijken en bepalen. Zonder eromheen te draaien, helder en direct. Echt een voorbeeld van een professioneel-kritische instelling. Snappen dat je bij deze complexe problematiek meerder ogen en minds nodig hebt om tot een goed oordeel en route te kunnen komen.

Ik was al onder de indruk van haar eerste optreden. Vervolgens staan er in een mum van tijd zeven collega’s van haar in de kamer terwijl mijn moeder in de onderzoeksstoel zit. Ik waande me in een aflevering van Grey’s anatomy of Private Practice….allemaal sympathieke, onderzoekende, informerende professionals die respectvol met mijn moeder en elkaar omgingen. De behandelend specialiste -van mijn moeder zal ik maar zeggen- legde haar collega’s uit wat ze gezien en gedaan had, nam ze mee in haar gedachten- en overwegingsproces. En vroeg hen te kijken, te oordelen, mee te denken. Bij alles wat ze deden betrokken ze mijn moeder. Ze informeerden haar wat ze gingen doen, ze complimenteerden haar steeds voor haar kranigheid (het waren echt geen fijne onderzoeken die ze moest doorstaan)en checkten voortdurend bij elkaar. In ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis’ (Fred Lee 2004) wordt als verbetertip meegegeven: geef de voorrang aan hoffelijkheid boven efficientie. Hier zagen we een uitstekende uitvoering daarvan!

Maar ook de efficientie was naar tevredenheid: zoveel mogelijk onderzoeken op dezelfde dag, de uitslag van alle onderzoeken een dikke week verder. En tussendoor steeds informatie hoe ver het staat en hoe lang het duurt.
Mooi te zien en te ervaren hoe patientcentraal werken echt kan werken en wat dat doet met vertrouwen van de patient. Hoe slecht het nieuws ook was, deze professionals maken het draaglijk en overzichtelijk wat helpt in het proces van ermee kunnen dealen. Ik heb me direct voorgenomen na mijn vakantie mezelf kritisch te blijven bekijken op mijn hoffelijkheidsfactor in mijn optreden. Hoe zit dat bij jou?

Comments

  1. Ellen Pouwels-Buchel

    Het redactioneel stuk in het NRC dit weekend over het luisterend, empathisch en communicatief vermogen van artsen en het veelvuldig ontbreken hiervan sluit naadloos aan op jouw blog! Héél goed dat jij/men aandacht schenkt aan dit onderwerp!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>